VÁŽNÁ HUDBA - TOP 5
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ

Postavu mazaného lazebníka Figara zná dnes téměř každý a velkou zásluhu na tom má především Rossini, který v prosinci roku 1815 přislíbil impresáriovi římského divadla, že pro něj zkomponuje komickou operu. Termín byl věru šibeniční – hotové dílo mělo být dodáno měsíc po obdržení libreta. Vybíralo se z několika námětů, ale nakonec cenzura povolila jediný – Lazebníka sevillského, jehož předlohou byla Beaumarchaisova hra. Jako námět na operu použilo Lazebníka již několik skladatelů. Nejslavnější a zřejmě nejlepší zpracování bylo dílem Giovanniho Paisiella. Rossini věděl, že Paisiellův Lazebník se těší velké oblibě a jeho dílo se stane terčem útoků příznivců starého mistra. A tak se také stalo. Přestože opera byla uvedena pod jiným názvem (Almaviva, ossia L’inutile precauzione – Almaviva, aneb Marná opatrnost), v den premiéry jako by se spiknul proti Rossinimu celý svět. Obecenstvo ho uvítalo pískotem, tenorista měl při serenádě rozladěnou kytaru, představitel Basilia při vstupu na jeviště zakopnul, upadnul a árii odzpíval se zakrváceným kapesníkem u nosu. Vrcholem všeho byla vyděšená černá kočka, která prskajíc na všechny strany přeběhla v průběhu 1. jednání přes jeviště. Nechybělo ani házení shnilých rajčat a ovoce. Nikdo z diváků toho večera nemohl tušit, že právě vypískali jednu z  nejslavnějších a nejoblíbenějších oper... a pak že černá kočka nosí smůlu! 

libreto: Cesare Sterbini
autor: Gioachino Rossini
hudební nastudování: Luca De Marchi
dirigent: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos, David Švec
režie: Sandro Santillo
scéna: Michele Chiapperino
kostýmy: Michele Chiapperino
sbormistr: Pavel Koňárek

    

Národní divadlo Brno
Dvořákova 20, Brno

Tel.: 542 158 111
E-mail: info@ndbrno.cz
www.ndbrno.cz


PRODANÁ NEVĚSTA

V Prodané nevěstě vytvořil Bedřich Smetana zakladatelské dílo moderní české opery, které záhy přesáhlo domácí rámec a stalo se trvalou součástí světového operního repertoáru. Evergreen českého divadla a hudby v jubilejní 20. inscenaci Národního divadla je poprvé v historii divadla režírován ženou. Inscenace nejde ani cestou provokativní či skandální interpretace, ani cestou konvenční nápodoby zastaralých vzorů. Groteskní, ale také velmi dojemný příběh Prodané nevěsty je Magdalenou Švecovou uchopen s něhou, inteligentním vtipem a nadsázkou i s pochopením pro dávno zmizelý řád (i neřád) lidských životů na české vesnici. Charakteristickým prvkem inscenace jsou mimo jiné kostýmy Zuzany Přidalové, inspirované rostlinnými a zvířecími motivy, i stylová choreografie Ladislavy Košíkové, plná energie a bezprostřednosti. Účinkuje orchestr a sbor Národního divadla, Divadlo Continuo pod vedením uměleckého vedoucího Pavla Štourače. Opera je nastudována v češtině a v představení jsou použity anglické a německé titulky.

Hudební nastudování: Ondrej LenárdDirigent: Ondrej Lenárd
Režie: Magdalena Švecová
Scéna: Petr Matásek
Kostýmy: Zuzana Přidalová
Sbormistr: Pavel Vaněk
Choreografie: Ladislava Košíková
Dramaturgie: Ondřej Hučín

   

Národního divadlo
Ostrovní 1, Praha 1
Tel.: 224 901 638
E-mail: info@narodni-divadlo.cz
www.narodni-divadlo.cz


LIBUŠE

Opera Bedřicha Smetany. Libuše není jen vrcholnou slavnostní operou, nýbrž představuje také významný symbol české národní kultury. Bedřich Smetana dokončil tuto operu v roce 1872, na jevišti však zazněla až o devět let později při prvním otevření Národního divadla. Toto dílo je určeno především pro slavnostní příležitosti a i dnes je v Národním divadle uváděno pouze ve významné dny a o státních svátcích. Smetana v něm mistrovsky zpracoval mytický příběh o bájné české kněžně a sporu dvou bratří, ústící v akt smíření a obraz věštby radostné budoucnosti českého národa. Libuše je nerozlučně spjata s moderními českými dějinami i dějinami Národního divadla, kde mnohokrát v minulosti zazněla jako dílo zcela mimořádné svým humanistickým a společenským poselstvím. Titulní roli vždy interpretovaly přední sólistky souboru. V současné inscenaci zpívá Libuši slavná česká sopranistka světového renomé Eva Urbanová. Účinkuje orchestr a sbor opery Národního divadla. Opera je nastudována v češtině a v představení jsou použity anglické a německé titulky.

Účinkují: Eva Urbanová, Martin Bárta, Luděk Vele, Valentin Prolat, Miloslav Podskalský, Roman Janál, Helena Kaupová, Jitka Svobodová, Kateřina Jalovcová, Lívia Obručník Vénosová, Lucie Hájková, Michaela Kapustová, Václav Lemberk
Autor: Bedřich Smetana
Režie: Petr Novotný

Národního divadlo
Ostrovní 1, Praha 1
Tel.: 224 901 638
E-mail: info@narodni-divadlo.cz
www.narodni-divadlo.cz


DON GIOVANNI

Don Giovanni, kterého Mozart napsal na libreto Lorenza Da Ponte, zaujímá v skladatelově operní tvorbě zcela mimořádné postavení. Je napsán na jeden z nejstarších divadelních námětů o prostopášném svůdci žen Donu Juanovi, kterého na světová jeviště poprvé přivedl španělský dramatik Tirso de Molina v roce 1630. Don Juan se stává archetypem, který pro svou nadčasovost byl mnohokrát zpracován ve všech divadelních žánrech a i dnes již klasická díla provokují své tvůrce k hledání stále nových výkladů. Mozart operu napsal pro Prahu po nadšeném přijetí své Figarovy svatby. Jeho dramaticky velice účinná hudba dává nejen velké pěvecké příležitosti všem sólistům, ale výrazně jednotlivé postavy a jevištní situace charakterizuje. Nenadarmo E. T. A. Hoffmann toto dílo nazval „operou oper“. Operu uvádíme v italském originále s českými titulky. 

Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Zbyněk Brabec
Scéna: Jan Hubínek
Kostýmy: Tomáš Kypta
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Sbormistr: Zdeněk Vimr

   

Divadlo J.K.Tyla Plzeň
Smetanovy sady 16, Plzeň

Tel.: 378 038 001
E-mail: djkt-reditelstvi@plzen.eu
www.djkt-plzen.cz 


ZDU3Nm